Egyre tudatosabban kereskedünk online

Az e-kereskedelem folyamatos növekedése egyre nagyobb kihívás elé állítja a logisztikai szektort és az értékesítési lánc elemeit. Mindeközben egyre tudatosabbá válnak a hazai e-kereskedők; egyre többen fordulnak a teljesítmény marketing felé, képesek mérni és kiértékelni az egyes kampányaik megtérülését, új vevőszerző megoldásokat tesztelnek, megjelennek a különböző ár-összehasonlító oldalakon…

A termékkínálat folyamatos bővítése a növekedés alapfeltétele


Egy holland cég elemzése szerint a tavalyi év elején mintegy 13 ezer magyar webáruház működött az országban. Ez a szám jelentősen elmarad a nyugat-európai országokban működő webshopok számától, a növekedés azonban e tekintetben is jelentős. Ebben a környezetben a versenyképesség növelésének egyik legfontosabb módja a termékkínálat bővítése.

A termékpaletta nagysága számos forgalmi forrás esetében a látogatottság növekedését vonja maga után. Minél több termékkel rendelkezünk, annál versenyképesebbek lehetünk az organikus keresési forgalomért folytatott versenyben, illetve több látogatóra számíthatunk az ár-összehasonlító oldalakról is. A látogatottság növelése azonban önmagában kevés a sikerhez; törekednünk kell a kitűzött margó célok elérésére, az átlagos kosárérték, illetve a konverziós ráta növelésére.

 

Érdemes másolni a nagy webáruházak módszereit?


A vezető webáruházak módszerei és forgalmi forrásai igencsak hasonlóak. Mindegyikük igyekszik kihasználni az ingyenes és fizetett keresési forgalomban rejlő lehetőségeket, illetve jelen vannak a főbb ár-összehasonlító oldalakon. A márkaépítést szolgáló kampányaik és tevékenységük elősegíti a magas konverziót eredményező direkt forgalmuk növekedését, illetve a brand-alapú keresési forgalmukat is növeli.

A webplázák, illetve a vezető tematikus webáruházak esetében kisebb jelentőséggel bírnak a direkt marketinghez és display hirdetésekhez köthető forgalmi források. Noha látunk kiváló példákat ezek kiaknázására, jelenleg a hazai webáruházak nem tudják kihasználni őket. Habár a nagy szereplők a hírlevélküldésben rejlő lehetőségeket igyekeznek minél inkább kihasználni, a kicsik számára az egyre szigorúbb adatvédelmi szabályozások és szankciók egyre riasztóbban hatnak.

 

Külföldre kacsintgató webáruházak


Egyre több hazai webáruház próbálkozik piaci részesedést szerezni a külföldi piacokon, illetve egyre többen számolnak be arról, hogy a közeljövőben terveznek ilyen jellegű terjeszkedést. A legtöbben konkrét tervekkel vágnak neki a külföldi piacok meghódításának, mások fenntartják maguknak a kísérletezés jogát. Komoly sikereket elsősorban a legnagyobbnak számító Extreme Digital képes felmutatni, ami további hét országban folytat kereskedést.

A szakma számos alkalommal foglalkozott már a külföldi terjeszkedés lehetőségeivel és szinte minden ilyen beszélgetés során elhangzott, hogy a nyugat- és a kelet-európai országok e-kereskedelme más-más lehetőségeket és nehézségeket tartogat. A nyugati régióban jellemzően magasabb kosárértékre és nagyobb vásárlói bázisra számíthatunk, ráadásul a nyelvi viszonyok relatív homogén képet festenek; egyetlen nyelvvel akár több tízmillió felhasználót érhetünk el.

Nehézséget okozhat azonban az erős konkurenciaharc és a világszintű kereskedők megjelenése.
Közép- és Kelet-Európában a nyelvi sokszínűség komoly erőforrásokat emészthet fel, egy-egy nyelven jellemzően sokkal kisebb közösséget érhetünk el. Ugyanakkor épp ennek köszönhetően nem kell attól tartanunk, hogy az Alibaba vagy az Amazon a közeljövőben a konkurenciánk lesz. Ezekben az országokban jellemzően könnyebben juthatunk piaci részesedéshez, de látnunk kell, hogy a legtöbb CEE országban a teljes e-kereskedelem kisebb tortán osztozik.