Kutyaszorítóban az utaztatók

Az utazási irodák többsége kártalanítja távol-keleti útjukat a katasztrófahelyzet miatt lemondó ügyfeleket.
Igaz, vannak olyan irodák is, amelyek erre nem hajlandóak. Becslések szerint ugyanis az egy főre eső veszteségük így elérné a hatszázezer forintot.

Durva becslés szerint egy-egy utas kártalanítása átlagosan hatszázezer forintjába kerül a katasztrófa által sújtott távol-keleti üdülőhelyekre utaztató hazai cégeknek. Helyzetüket súlyosbítja, hogy alacsony, tíz százalék körüli árréssel dolgoznak, s anyagilag sem olyan erősek, hogy e tetemes összeget következmények nélkül kifizethessék.

A lapunk által megkérdezett utazásszervezők közül a teljes kártalanítást az OTP Travel és az IBUSZ Utazási Irodák Kft. vállalta. Gál Pál Zoltán, az IBUSZ ügyvezetője elmondta: ügyfeleikre bízzák a döntést, hogy befizetett pénzüket adják-e vissza, vagy más IBUSZ-úthoz használják fel az összeget. Persze ez a felajánlás csak a szökőár által érintett üdülőhelyekre kínált utak esetében igaz. Az OTP Travelnél tulajdonosi döntés volt a teljes kártalanítás, amely a december 31-éig lemondott utak esetében érvényes. A Chemol Travel pedig minimális költséglevonással, de teljes körűen kártalanítja utasait - közölte Simon András cégvezető. A többi utaztató cég attól függően kártalanít, hogy mennyi pénzt tud visszaszerezni hazai és külföldi partnereitől. Egységes álláspont azonban több esetben nem alakult ki, hiszen még a külföldi partnerek sem látják át tisztán a helyzetet.

Békefi Veronika, a Neckermann utazási iroda ügyvezetője úgy fogalmazott: jelenleg legfontosabb dolguk a kint lévő utasok hazahozatala, illetve aki kint akar maradni, annak biztonságba helyezése. Ám eközben már foglalkoznak azokkal az utasokkal is, akik már befizettek, de lemondtak az utazásról. Hasonló menetrendről számolt be Tarnóczy Barna. A Tensi Tours ügyvezetője elmondta: még nem tudták felmérni, mekkora káruk keletkezett, de törekszenek arra, hogy mind teljesebb mértékben kártalanítsák utasaikat. Ők már jelezték a járatlemondási szándékot partnerüknek, a Malévnek és több külföldi hoteltársaságnak is.

Ugyanakkor a turisztikai szakma tud olyan utazási vállalkozásról is, amely a Külügyminisztérium felhívása, illetve a kialakult helyzet ellenére továbbra is utazásra buzdít, s nem foglalkozik a kártalanítás kérdésével. Ebben az esetben - a Magyar Turisztikai Hivatal álláspontja szerint - az utasokat hátrányosan érintő minden következményért az utaztató cég felel.

A Magyar Utazásszervezők és Utazáskövetítők Szövetségének szóvivőjeként Simon András úgy nyilatkozott, hogy az érintettek többsége valamilyen módon részben vagy egészben kártalanítja utasait. Ugyanakkor van több olyan utazási iroda is, amely jogszerűen ugyan, de nem térít vissza semmit a befizetett utazásból.

Ezt jogszerűen megteheti, más kérdés, hogy szakmailag hitelét veszítheti. Székely György, a Magyar Turisztikai Hivatal vezetője szerint egységes álláspont az ilyen vis maior esetek kezelésre nincs az utazási szerződésről szóló kormányrendeletben. Jogi szakértőkkel konzultálva a hivatal azt az álláspontot képviseli - és erre kéri a cégeket is -, hogy a kármegosztás, illetve a kárenyhítés legyen a cél. A helyzeten az sem segít, hogy az utazási vállalkozásnak komoly összegű kauciója van, hiszen ez a mostani helyzetben nem használható fel.

Pedig jónak ígérkezett az idei téli charterszezon, amit az is jelez, hogy az utazásszervező irodák többsége átlagosan mintegy húsz százalékkal bővítette kínálatát. Az utak között többségben vannak a távol-keleti üdülőhelyek, amelyek a tíz érintett utaztató kínálatában a hárommilliárdra tehető egzotikus piacból mintegy egymilliárd forintos árualapot jelent. A katasztrófa azonban az idei jó üzleti lehetőségeket egy csapásra meghiúsította, s az utaztatók csapdába kerültek. Főként azt követően, hogy a Külügyminisztérium felhívásában óv a térség egyes, kedvelt üdülőhelyeire való utazástól.

Az utazásszervezőknek a divatos üdülőhelyekre - mint például Phuketre és a Maldív-szigetekre - már hónapokkal korábban ki kellett fizetni a lekötött szálláshelyeket. Emellett a chartertársaságokkal szemben is van fizetési kötelezettségük.

Ami a charterezőket illeti, a Travel Service tudja biztosítani a szerződésben vállalt kötelezettségeit, így járatai az előre megtervezettnek megfelelően indulnak - közölte Farkas Attila ügyvezető. Egyelőre járatlemondással kapcsolatos kérés nem érkezett hozzájuk. A Malév a Maldív-szigetekre, Maléba induló és a Dubai-Phuket charterjáratukat meghatározatlan időre törölte. Utazási irodai partnereikkel közösen keresik a kárenyhítés megoldásait - közölte a kommunikációs osztály. Jelenleg összesen öt járattörlésről lehet tudni, amely összesen csaknem 650-680 utazót érint.

(Forrás: www.tozsdeforum.hu)